Ottermaten tegen hoogspanningsstation

Inspraakavond Tennet – Nyenrode, 22 oktober 2024

Een impressie van hoe een hoogspanningsstation langs het Amsterdam Rijnkanaal in het buitengebied bij Maarssen eruit zou zien. Verhullend groen is nog niet ingetekend in de fotocollage. © Tennet

Goedenavond, mijn naam is Lou ten Cate, ik ben voorzitter van de Vereniging Landelijk Gebied Ottermaten.

Het gebied dat de vereniging bestrijkt gaat van het Amsterdam Rijn kanaal tot de Vecht en van Nyenrode tot aan de Zijlweg in Maarssen. In dit gebied hebt u als een van de mogelijkheden locatie, nr 6 aangewezen om daar een Hoogspanning Station te realiseren.

20 jaar geleden is deze Vereniging opgericht omdat op vrijwel dezelfde locatie, de gemeente Maarssen wilde uitbreiden. Dat heeft onze vereniging weten tegen te houden. Wij zijn niet tegen deze voorgenomen realisatie, maar het door u gekozen gebied nr 6 voldoet niet aan uw en onze wensen omdat:

  • Argument 1. Op basis van de Bor, besluit omgevingsrecht, mag op een agrarisch terrein geen Hoogspanning station worden gerealiseerd. Het is in strijd met het bestemmingsplan. Het bestemmingplan Rondom de Vecht is hier van kracht en daarom heeft het perceel grond nr  6 de bestemming ”Agrarisch met waarden”. Voorts gelden dubbelbestemmingen zijnde  Archeologie 4, Buitenplaatsbiotoop en Cultuurhistorie, landschap en natuur. Daarbij geldt een gebiedsaanduiding Milieuzonegrondwaterbeschremingsgebied.
  • Argument 2. Aspecten fysieke leefomgeving en milieu

A, Welstand

In de welstandsnota Stichtse Vecht 2013 maakt het gebied deel uit van  Vechtgebied Zuid. Het beleid is gericht op handhaving van de bebouwing, de beplanting en de parkachtige aanleg. Er geldt ook nog een bijzonder regime in verband met de cultuurhistorische waardevolle en afwisselende bebouwing.

B. Verkeer

We mogen verwachten dat er meer en ook zwaar verkeer gaat rijden over de Straatweg en omliggende wegen.

C. Duurzaamheid en gezondheid,

Dit zijn belangrijke thema’s, het mag worden verwacht dat die door de komst van het station eerder zullen verslechteren dan verbeteren.

D. Geluid

Er is al genoeg geluidshinder in dit gebied door het verkeer op de Straatweg, het spoor, de A2 en het Amsterdam Rijnkanaal , maar  ook door vliegtuigen van en naar Schiphol. Dit zal ook niet verbeteren door de komst van het station.

E Luchtkwaliteit

Ook hier mogen we verwachten dat die eerder gaat verslechteren dan verbeteren, mede door de te verwachten toename van het verkeer.

F. Archeologie en cultuurhistorie

Het bestemmingsplan geeft aan zoals eerder gezegd dat dit gebied een dubbelbestemming heeft Cultuurhistorie, landschap en natuur.

Het gaat uit van behoud, herstel en versterking van de huidige waarden.

G. Natuur.

Het station zal zeker impact hebben op dieren en planten. Vogels kunnen slecht tegen hoogspanning, maar ook de beschermde das die in dit gebied voorkomt mag niet worden verstoord.

  • Argument 3. Tenslotte is er nog een document dat niet in uw Heritage Impact Assessment is meegenomen, Het Trendlijnenrapport Stichtse Vecht. Dit rapport is in 2017 gepubliceerd met medewerking van gemeente Stichtse Vecht, de Vechtplassen Cie en het Oudheidkundig Genootschap Nifterlake. In dit rapport wordt gewag gemaakt van twee stromingen, het leven op twee snelheden:

De langzame en de snelle Vecht. Bij de langzame Vecht, het gebied van het Amsterdam Rijn Kanaal tot aan de Vecht, heeft de tijd bij wijze van spreken stil gestaan, de andere westelijke kant van het Amsterdam Rijnkanaal heerst dynamiek en industriële activiteit, daar zou het Hoogspanning station beter passen.

Wij zijn gaarne bereid binnen afzienbare tijd met u om de tafel te zitten voor een nader gesprek